Friday 13 January 2012

kuih ketayap


as salam...sambil membasuh baju yang setimbun tu, curi-curi masa untuk menghapdet blog yang sangat ku suka ini...hehehe...walaupun masih tiada sesiapa yang sudi menjengah kan....nak penuhkan wall dengan resepi-resepi dulu kesahnya...

so, tak mau panjangkan masa dengan celoteh yang ntah apa-apa, saya nak kongsikan dengan anda semua resepi kuih ketayap...anak-anak saya suka sangat dengan kuih ni, cuma ibunya rajin ngan tidak je nak buat...:)

sememangnya sejak zaman anak dara lagi dah pandai buat kuih ni..ma yang ajar, cuma sukatan tu main letak aje...tapi kali ni saya nak kongsikan dengan anda semua resepi dr Kak Zalin Zalina...erm, cakap tentang Kak Zalin Zalina ni, pagi esok saya akan berguru dengannya belajar buat kuih secara rasmi..hehehe...sebelum ni banyak follow dari blog beliau je...tak sabar nak jumpa cikgu yang cun melecun tu...kalau sesape yang sudi jengah blog Kak ZZ sila lah berkunjung disini....banyak perkongsian ilmu kita dapat, sumber inspirasiku...

Ni la dia, rupa kuih ketayap yang saya buat untuk anak-anak makan..

saya suka buat dia garing kehitaman sikit..kalau nak buat jual tak cantik la ada itam-itam ni


saya suka letak susu segar ganti santan...kurangkan lemak la katakan....jaga kesihatan.
ok, jom kita telek-telek resepi dr Kak ZZ..mohon izin share ye..moga ilmu ini berpanjangan...

BAHAN-BAHAN :-

1 kg tepung gandum
1 biji telur
1 cawan santan (ikut suka) -saya pakai susu segar
1 sudu kecil garam
1 cawan minyak masak (ikut resepi ma saya, tak penah letak pun'''lepas ni nak cuba letak plak)
perasa pandan (blend daun pandan lagi sedap)
kaler hijau
air secukupnya..

CARA MEMBUATNYA :-

- masukkan tepung, telur, santan dalam bekas
- masukkan air, sedikit demi sedikit
- kacau dengan whisk
- masukkan minyak
- masukkan perasa pandan & kaler hijau. Blend sampai halus.

* kalau tiba-tiba adunan tercair, korang amik sikit adunan masuk dalam blender, pastu korang letak sikit tepung, blend sekejap..tuang kat dalam adunan tadi, kacau dengan whisk.

* kalau terpekat, tambah air je la....

INTI KELAPA (resepi sendiri)

1 biji kelapa sedang mudanya (diparut)
2-3 keping nisan kerek (boleh ganti dengan gula melaka atau gula merah)
1/2 cawan gula pasir
1 cawan air

CARANYA :-
masukkan air dalam periuk, masukkan nisan kerek dan gula pasir, biar mendidih dah sedikit pekat..kemudian masukkan kelapa parut..dikacau sebati dan biarkan kering sedikit.


so, selamat mencuba ya...

No comments:

Post a Comment